on-line с 20.02.06

Арт-блог

13.05.2015, 09:45

May

Random photo

Voting

???

Система Orphus

Locations of visitors to this page

Start visitors - 21.03.2009
free counters



Calendar

 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

News

01.08.2015, 13:17

Crazzzy Days

13.05.2015, 09:52

den-evropyi-v-hersone---2015

> Organizations > Visual art > Kherson regional museum of art by A. Shovkunenko > Виставка Г. І. Нарбута в Херсоні

Виставка Г. І. Нарбута в Херсоні

06.09.2006

Георгій Іванович НАРБУТ (1886-1920) - відомий майстер української графіки. Його самобутня, яскрава творчість - значне явище у вітчизняному мистецтві першої чверті XX століття. Джерелами творчості Нарбут рівною мірою пов'язаний з Україною (де він народився й виріс), з національним фольклором, українською давниною й російською художньою культурою.
Він не одержав академічної освіти. Сама природа дала Нарбуту все необхідне, щоб стати графіком-віртуозом: руки - міцні, чуйні, рухливі, феноменальну зорову пам'ять (складний орнамент, що бачив один раз, він міг безпомилково відобразити через кілька років), рідку працездатність, спокійний характер і дисциплінованість у роботі. Подібно Обрі Бердслею, Нарбут «народився графіком», освоївши техніку самостійно. У Петербурзі, де Нарбут жив з 1906 року, він навчався у відомого майстра книжкової графіки І.Я. Білібіна, потім, удосконалював майстерність в Мюнхені (1909). Там молодий художник особливо захоплювався творчістю Альбрехта Дюрера, його гравюри він вивчав і ретельно копіював. Дебютував Нарбут в 1907 р. ілюстраціями до дитячих книжок, які відразу принесли йому популярність. Сприятливий вплив на Нарбута зробили і його сучасники -художники об'єднання «Мир искусства» - М. Реріх, О. Бенуа, М. Добужинський, чиї естетичні принципи він повністю розділяв. Також, на новий, зрілий стиль художника вплинуло захоплення російською культурою першої чверті XIX в. Дуже швидко молодий художник знаходить своє творче обличчя, свій власний неповторний стиль і графічну манеру, він багато й плідно працює як художник книги. У трьох виданнях байок І.А. Крилова (1910, 1911), казок Г.-Х. Андерсена він мистецьки застосував декоративні прийоми російського ампіру, породивши чимало наслідувачів. Цей період творчості між 1909 і 1916 - на виставці представлено ілюстраціями, заставками, кінцівками до казок та байок «Стрекоза и муравей», «Война грибов», «Теремок. Мизгирь», та ін.
В 1917 майстер влаштувався в Києві. Він бере активну участь у створенні Української академії мистецтв, із властивою йому енергією включається у творчі процеси: виконує оформлення журналів «Мистецтво», «Сонце праці», «Зорі», «Народне господарство України», вільно варіюючи мотиви комуністичного агітпропу. Ці роботи стали фундаментом для подальшого розвитку української книжкової графіки. Особлива любов Нарбута до геральдики, національно-символічним образам до межі підсилилася в недовгий період надій на незалежність України. Поряд з книжковими ілюструванням періодичних видань, він працює в області станкової графіки, розроблює зразки українських державних паперових грошей і облігацій, поштових марок і розмінної монети, герба Києва та Української Держави. Шедеври цього часу - цикли малюнків до «Енеїди» І.П.Котляревського й «Українська абетка», 1917-1919, також представлені на виставці.
«Українська абетка» по праву вважається вершиною творчості Георгія Нарбута. Він виконав 15 композицій до букв українського алфавіту. Окремі з них - справжні шедеври книжкової графіки. Не було художника, що зумів би, як Нарбут, у своєрідному жанрі ілюстрованої абетки з такою повнотою виразити все те, чим він був захоплений протягом ряду років, про що були його таємні думки, продемонструвати все, що вмів. Баляси, лірика, сатира, символіка, побутові реалії, пейзажний, історичний, анімалістичний жанри, російський ампір, український фольклор - усе в ній примхливо переплелося. «Українська абетка», далеко не доведена до повноти алфавіту, - сповідь і досить подібний «автопортрет» художника. Ілюстрація до поеми класика української літератури І. Котляревського «Енеїда» - єдина робота, що художник вирішує в живописному плані. Вона вражає красою й гармонією пластичного рішення, тонко розробленою колірною партитурою й віртуозною майстерністю виконання. «Еней та його військо» (1919) гідно вінчає творчі пошуки майстра всіх попередніх років.
Особливий світ захоплень майстра - силуетні портрети, також презентовані в експозиції. У рідкісному вмінні зобразити людину у всій його неповторній індивідуальності, побачивши, однак, і підкресливши те краще, що є в ньому, складається головна відмінність Нарбута-портретиста. Художник відмінно представляв, завдяки спостереженням й інтуїції, неповторний характер рухів тієї або іншої людини. Ужившись в образ портретуємого, немов опановував і його звичкою, його специфічним моторним почуттям, виявлявся здатним викликати в уяві і миті, які при погляді на модель, що рухається, не вловив би найшвидший олівець. Особливу «інтелігентність» всім образам додають бездоганні білі комірці. Найменше облагородив Нарбут себе самого, вималювавши своє друге підборіддя, відстовбурчені губи, пучок волосся, що смішно стирчить на потилиці.
Виставка творів видатного українського графіка Георгія Івановича НАРБУТА (1886-1920) представлена Харківським художнім музеєм. Оригінальну графіку Г.1. Нарбута доповнено показом друкованих видань (книг, журналів, обгорток) з приватної колекції Тараса Івановича Максімюка (Одеса), що розширюють наші уявлення про цього чудового художника.

Leave a reply

Enter the number you see to the right.
If you don't see the image with the number, change the browser settings and reload the page