on-line с 20.02.06

Арт-блог

13.05.2015, 09:45

May

Random photo

Voting

???

Система Orphus

Start visitors - 21.03.2009
free counters



Calendar

    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

News

01.08.2015, 13:17

Crazzzy Days

13.05.2015, 09:52

den-evropyi-v-hersone---2015

> Topics > CULTURE > История барка "Товарищ" > Як називався «Товариш»?

 

Як називався «Товариш»?

Недавно кореспондент радіо, посилаючись на німецьке походження херсонського вітрильника, скептично сказав: «Товариш»-«Адольф  Гітлер». Мені здається, що він помилився у первісній назві корабля. Історія «Товариша» вже давно стала штрихом до біографії нашого міста, тому подібні версії недоречні.

Цілком згоден з думкою нашої читачки. Трищогловий вітрильник «Товариш», який у свій   час   був   флагманом вітрильного флоту ММф, не має ніякого відношення до імені Адольфа Гітлера. Барк збудований в 1933 році, 65 років тому, на гамбурзькій верфі «Блом і Фосс» для ВМФ Німеччини і був названий «Горх Фок» - це псевдонім письмен-ника-мариніста Ганса Кінау. У 30-ті роки на цій верфі були збудовані нинішні барки румунський   «Мірча»,   португальський «Сагреш» (1938, перша назва «Альберт Лео Шлагеттер»), американський «Ігл»-«Орел» (до передачі в 1946  році  США називався «Хорст Вессель»).

У 1958 році у Гамбурзі на честь свого колишнього головного судна був збудований новий барк «Горх Фок», який є, поліпшеним повторенням «Сагреша» і мало чим відрізняється від «Товариша». Але перша любов не іржавіє, тому німці і досі виявляють інтерес до «Товариша». «Горх Фок» під час другої світової війни був затоплений біля Штральзунда і з 1945 по 1947 рік пролежав на дні Балтійського моря. Барк підняли, відремонтували на верфях НДР. Відбудовою судна займалася група чорноморців на чолі з капітаном В.І.Баглаєм. До речі, у шістдесятих роках В.І.Баглай приймав у херсонців судно нової серії «Бежица».

10 квітня 1950 року на гафелі вітрильника замайорів червоний прапор, а на його бортах з'явився напис «Товариш» - на честь довоєнного навчального вітрильника «Товариш». З Вісмара вітрильник прибув до порту Лієпая. ММФ визначило, що його портом приписки стане Одеса. 24 січня 1951 року Херсонський обком партії послав телеграму міністру морського флоту: «Херсонське морехідне училище ММФ є одним з найстаріших морських навчальних закладів, має хорошу навчальну базу. Просимо розглянути питання про передачу навчального судна «Товариш» Херсонському морехідному училищу».

1 лютого 1951 року міністр морського флоту направив Херсонському обкому партії листа: «Повідомляю, що мною дано вказівку начальнику Головного управління навчальними закладами про передачу судна «Товариш» на баланс Херсонського морехідного училища після перегону його з Лієпайського порту на Чорне море».

До відповідального рейсу готував «Товариш» чорноморський капітан О.Ф.Карпенко. Командував вітрильником під час переходу капітан І.В.Трескін. 8 липня 1951 року розпочався рейс з Ленінграда до Одеси. Шлях судна проклали такий: Балтійське море, протоки Зунд, Каттегат, Скагеррак, Північне море, Англійський канал, Атлантичний океан, протока Гібралтар, Середземне море, Егейське море, протока Дарданелли, Мармурове море, протока Босфор, Чорне море. Після прибуття в Одесу «Товариш» був наданий Київській кіностудії для зйомок фільму «Максимка». 17 вересня 1951 року о 18 годині після кінозйомок «Товариш» відшвартувався біля причалу № 1 Херсона.

У 1952 році екіпаж барка очолив наш земляк, вихованець Олешківських морських класів Семен Йосипович Чорний. З 1951 по 1956 рік навчальним помічником був М.Ф.Дворовенко, збур'ївчанин, випускник Херсонського морехідного технікуму. А у 1957 році почалося велике океанське життя вітрильника. Під командуванням капітана В.Васильева «Товариш» вирушив до Індонезії навколо південних берегів Африки. Широке визнання морської громадськості світу наш вітрильник здобув своїми перемогами в операціях «Парус-74» і «Парус-76» під командуванням капітана Олега Ванденка. І все ж найбільша заслуга вітрильника «Товариш», що він став школою підготовки штурманів і капітанів.

Доля зле обійшлася з цим уславленим судном. Вже третій рік у чеканні ремонту вітрильник перебуває у Англії, заразив порту Мідлсброу. І чекає вирішення своєї долі, яка залежить від чиновників столиці. Натомість вони більше печуться про спорудження власних дач вартістю до 20 млн.гривень, а для ремонту «Товариша» так і не спроможуться нашкребти потрібну суму. Воно й зрозуміло: морськими справами завжди керувала Москва, а в Києві - сухопутний люд.

Анатолій Яценко,
учасник рейсу вітрильника «Товариш» навколо Європи
«Наддніпрянська правда».- 1998

Leave a reply

Enter the number you see to the right.
If you don't see the image with the number, change the browser settings and reload the page