Постаменти-близнюки
Бажання отримати гроші за один раз зроблену роботу двічі не нове. Йому стільки ж років, скільки існує людство.
На початку 1990-х років місцева газета "Наддніпрянська правда" під рубрикою "Обережно: старий Херсон" опублікувала статтю "Загроза твору Боффо". У ній висловлювалася думка, що навіть за відсутності на пам'ятнику Потьомкіну його статуї сам п'єдестал є унікальною архітектурною та історичною цінністю.
Чи це так насправді?
Будь-який пам'ятник створюється у співавторстві скульптора та архітектора. Перший втілює свій задум об'ємному зображенні героя з максимальним наближенням достовірності його зовнішності. Другий, відповідно до навколишнього інтер'єру та розмірів скульптури, створює постамент.
Все це було повністю дотримано під час створення в Одесі пам'ятника Арману Еммануелю дю Плессі Рішельє. Скульптор Іван Мартос зобразив його в тозі з сувоєм у руці, а італійський архітектор Ж. Боффо створив незвичайний постамент, що поєднується як зі статуєю, так і з навколишнім міським ландшафтом.
Ще до відкриття пам'ятника Рішельє, князь Воронцов писав міністру внутрішніх справ Росії: «… я чув від багатьох жителів спорудити пам'ятник (у Херсоні – авт.) засновнику Новоросійського краю покійному найсвітлішому Князю Потьомкіну Таврійському, подібно до того, як споруджується такий в Одесі.
Пам'ятник у Херсоні спорудили. Але якщо Мартос створив найсвітлішого оригінально і натхненно, прагнучи достовірної схожості та алегоричності задуму (князь зображений у вигляді античного героя), то італійський архітектор виконав роботу споживчим. Та й слово «робота» звучить тут із натяжкою. Боффо через різницю в обсязі статуй змінив п'ять-шість лінійних розмірів на кресленнях п'єдесталу Рішельє, причому досить незначно. Це видно, якщо зіставити два постаменти.
Архітектор пам'ятника отримує за свою роботу певний відсоток вартості скульптури. Якщо врахувати, що статуя Рішельє коштувала 40 тисяч рублів, а Потьомкіна – 170, то Боффо за дубль отримав значно більшу винагороду. А якщо говорити про художню чи архітектурну значущість херсонського постаменту Боффо, необхідно врахувати: у мистецтві цінність є оригіналом, а не його копією. Навіть якщо вона зроблена самим автором.
Р. S. Коли наприкінці 1980-х років бетонна пам'ятка основоположнику комунізму, встановлена на підставі Боффо, серйозно «захворіла» і вже не підлягала реанімації, міська влада отримала «добро» від Ради Міністрів УРСР на його демонтаж. Висловлювали думку і про ліквідацію самого п'єдесталу. Але постамент стоїть і досі.
Олександр СКОРОХОД
«Гривня» №42 17.02.2002
http://www.grivna.ks.ua/postamenty_bliznetsy.htm
Postamenty-blyznyuky