on-line с 20.02.06

Арт-блог

02.12.2021, 10:49

І перший сніг, і плавний супокій. Цвіте різдвяник — в домі тихе свято. Так мало нам потрібно й так багато – всього в нас є на вуличці вузькій.

Случайное фото

Голосование

Что для вас служит основным источником информации по истории?

Система Orphus

Start visitors - 21.03.2009
free counters



Календарь событий

  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Новости региона

03.12.2021, 10:59

У «Гончарівській вітальні» відбулося відкриття художньої виставки

03.12.2021, 10:52

Херсонців запрошують до участі у конкурсі «Час творити дива»

03.12.2021, 10:44

Херсонські шеф-кухарі потрапили до рейтингу кращих кулінарів України

> Темы > КУЛЬТУРОЛОГИЯ > История барка "Товарищ" > Таємниці херсонського «Фрегата»

Таємниці херсонського «Фрегата»

Так склалося історично, що для Херсона вітрильник «Товариш» завжди означав щось більше, ніж просто навчальний барк Херсонського морехідного училища. Силует трищоглового парусника, що зазвичай стояв біля набережної в перервах між плаваннями, злився з силуетом старого міста, як й інші символи Херсона: будинок міської думи (Художній музей ім. Шовкуненка), Очаківська брама Фортеці, будівля кіноконцертного залу «Ювілейний».

У 1972 році до них додався і пам'ятник першим корабелам - сорокатонний мідний вітрильний кораблик, піднесений на високий п'єдестал на березі Дніпра, що й понині місцеві жителі називають «Фрегатом». Монумент у вигляді парусника на високому постаменті було встановлено у 1972 р. на честь перших кораблів Чорноморського флоту: 66-гарматного лінкора «Слава Катерини» і 50-гарматного фрегата «Георгій Побідоносець». Пам'ятник виконаний з листової міді, бетону і граніту. Скульпторами стали Іван Білокур та Володимир Потребенко.
Довгий час обидва кораблі стояли поруч, практично пліч-о-пліч. Проте, у XXI століття увійшов, на жаль, тільки один з них. У наш час «Товариш» таки присутній в Херсоні, хоч вже й у якості романтичного міського міфу.

Із пошаною першим корабелам Чорноморського флоту
Після російсько-турецької війни 1774 землі Північного Причорномор'я увійшли до складу Російської імперії. Із отриманням Росією виходу до Чорного моря виникла необхідність зміцнення нових кордонів і створення Чорноморського флоту. Саме тому в 1778 році в гирлі Дніпра князем Потьомкіним за указом імператриці Катерини II була заснована Херсонська фортеця з суднобудівною верф'ю і торговою гаванню.
У 1779 році на верфі почалося будівництво першого корабля для Чорноморського флоту. 66-гарматний фрегат «Слава Катерини» був спущений на воду 16 вересня 1783, в цьому ж році на Херсонській верфі будуються фрегати «Херсон», «Хоробрий», «Легкий», «Страшний» та інші. Очолював будівництво перших кораблів майстер кораблебудування Афанасьев. До початку 1787 верф складалася з п'яти доків.

Будівництвом кораблів займалися роти майстрів і солдати Херсонського військового гарнізону. Активну участь у створенні Чорноморського флоту брав відомий російський флотоводець - адмірал Федір Ушаков. З Петербурга в Херсон Ушаков прибув в 1783 році в званні капітана II рангу. Він зі своєю командою матросів Балтійського флоту не тільки комплектував екіпажі кораблів, але і займався їх будівництвом.
Восени 1784 побудовані під керівництвом Ушакова кораблі було перебазовано у Севастополь. На місці верфі, де будувалися перші кораблі Російського ЧФ, в 1972 році поставлено пам'ятник першим корабелам Чорноморського флоту.

Він побудований у вигляді трищоглового парусника, заввишки 15 метрів. У нижній частині постаменту з його бічної сторони - рельєфне зображення майстрів, солдатів і офіцерів під час будівництва кораблів у кінці 18 століття. На іншому боці - плита з рельєфним зображенням сучасних працівників та інженерів, херсонських суднобудівників. На лицьовій стороні внизу постаменту міститься напис: «Тут у 1783 році побудований перший 66-гарматний лінійний корабель Чорноморського флоту «Слава Катерини». Оригінальний за змістом і композицією пам'ятник органічно поєднується з сучасною набережною Херсона.

Легендарна історія трищоглового барка «Товариш»
(Горх Фок) - трищогловий барк, побудований в навчальних цілях на замовлення німецького флоту на гамбурзькій верфі Blohm und Voss і названий на честь відомого німецького письменника-мариніста Ганса Кінау, який підписував картини псевдонімом Горх Фок. Спущений на воду 3 травня 1933 року. Корпус судна сталевий клепаний, двохостровного типу з подовженим баком і ютом і двома безперервними палубами. Довжина судна сягає майже ста метрів, корабель має вантажомісткість більше півтори тисячі тонн. Висота головної щогли з 23-ма вітрилами - приблизно п'ятдесят метрів. Барк послужив зразком для серії з п'яти німецьких вітрильників: «Horst Wessel» (1936, нині в США), «Albert Leo Schlageter» (1937, нині в Португалії), «Mircea» (1938, нині в Румунії), «Herbert Norkus» (1939, не закінчений), «Горх Фок ІІ» (1958, Німеччина), а також для цілого ряду латиноамериканських вітрильних кораблів.

Під кінець Другої світової війни «Товариш» був затоплений командою поблизу острова Рюген. У 1948-51 pp. вітрильник був відремонтований на судноремонтному заводі у Вісмарі і перейменований в «Товариш».
У 1951 році під командуванням Івана Трескіна здійснив своє перше під радянським прапором плавання навколо Європи, заходячи по дорозі в Плімут, Гібралтар і Стамбул. 28 серпня прибув до Одеси. У цьому ж році був переданий у Херсонське морехідне училище ім. Шмідта, став базою для проходження суднової практики курсантів морехідних училищ Одеси та Херсона.
У середині двадцятого століття корабель здійснив кругосвітнє плавання. 12 липня 1972 р. вийшов з Одеси в трансатлантичний рейс - до Бермудських островів (із заходом на о. Тенеріфе), стоянка в порту Гамільтон, а звідти у Балтімор (на зворотному шляху потрапив в ураган «Kepi»).

У 1974 році виграв престижну американську регату «Операція Парус», проведену за ініціативою «Організації з навчання молоді морської справи».
У 1976 році після поточного ремонту взяв участь у черговій регаті «Операція Парус - 76". На першому етапі прийшов першим до рейду порту Санта-Крус-де-Тенеріфе. Також і на другому етапі був першим. На третьому ж прийшов четвертим. Але за сумою трьох етапів завоював перше місце в класі А. Пізніше барк за офіційним запрошенням Бельгії відвідав порт Гент для прийняття участі в святкуванні 150-річчя відкриття каналу Тернезен-Гент. «Товариш» брав участь у зйомках великого числа художніх фільмів як СРСР, так і спільно з іншими країнами.

У 1980 році - капітальний ремонт на верфі в Югославії. Після чого виконав рейс до берегів Південної Америки по тому ж маршруту, як і його однофамілець. Після розпаду СРСР і проголошення Україною державної незалежності, незважаючи на заявлену можливість ремонту на Херсонському судноремонтному заводі, барк був направлений для ремонту у Великобританію.
У 1993 через поганий технічний стан терміново потрібна була заміна головного дизельного двигуна. З цією метою німецьке суспільство Друзів вітрильного флоту (Tall - Ship Friends) організувало свою першу акцію підтримки «Товариша». У Німеччині випустили благодійні сертифікати по сто марок з твердим відсотком - один день на борту корабля. Однак новий детальний огляду сухому доці Ньюкасла показав, що стан барка набагато гірше, ніж спочатку припускали експерти в Херсоні. Новий кошторис збільшився до двох мільйонів фунтів. Англійські спонсори готові були виділити суму до 500 тисяч. Термін дії суднових сертифікатів підійшов до кінця. Внаслідок відсутності валюти у власника - Міністерства освіти України, ремонтні роботи так і не почалися. Через аварійний стан і відсутність сертифікатів вихід у море «Товаришу» був заборонений, і він був законсервований.

Велика частина команди повернулася в Україну. У 1999, будучи в поганому стані, за відсутності фінансів з боку України, але за фінансової підтримки німецького товариства «Tall -Ship Friends» відбуксирували в місто Вільгельмсхафен, де барк за рахунок німецької сторони був підданий капітальному ремонту. У 2000 році він служив флагманським кораблем на всесвітній виставці Експо-2000, і українські господарі барка сподівалися за допомогою парусника на ній заробити. Німецьке товариство «Tall - Ship Friends», згідно з договором, продовжувало розміщувати вітрильник, шукати гроші і сухий док для ремонту. Однак відносини з господарем парусника - Міністерством освіти України - поступово погіршилися.

У 2000 році німецькі ентузіасти почали переговори з міською владою Штральзунду, запропонувавши викупити корабель і повернути його в перший порт приписки. У 2003 товариство «Tall - Ship Friends» за добровільні грошові пожертвування викупило «Товариш» і розпочало повну реставрацію. 29 листопада 2003 йому офіційно було повернуто його колишнє ім'я Гор Фок («Gorch Fock І»), із яким він під номером 3675 був зареєстрований в Німецькому морському Регістрі. З 2005 p. Gorch Fock розміщений в якості плавучого музею в гавані міста Штральзунд, що був його первісним портом приписки. Так і закінчилася довга історія славетного херсонського «Товариша».

Руслана Мітюхіна
«Наддніпрянська правда плюс».- №1 (12).- 01.2014.- стр.7

Напишите свой комментарий

Введите число, которое Вы видите справа
Если Вам не видно изображения с числом - измените настройки браузера так, чтобы отображались картинки и перезагрузите страницу.