on-line с 20.02.06

Арт-блог

06.09.2018, 13:50

Вересень-2018

Знову Вересень приїхав На вечірньому коні І поставив зорі-віхи У небесній вишині. Іскор висипав немало На курний Чумацький шлях, Щоб до ранку не блукала Осінь в зоряних полях. Р.Росіцький

Випадкове фото

Голосування

Що для вас є основним джерелом інформації з історії?

Система Orphus

Start visitors - 21.03.2009
free counters



Календар подій

    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Новини регіону

22.03.2024, 13:15

Книга історій "Плач Херсонщини". Художниця створила ілюстрації використовуючи старослов'янські символи

  Художниця з Херсона Валерія Гуран працювала в Естонії та ...
20.03.2024, 23:16

Сквер на проспекті Незалежності в Херсоні назвали на честь Джона Говарда

  У Херсоні завершилось громадське голосування щодо перейменування ...
20.03.2024, 22:51

Присвятила 50 років свого життя театру. Історія Заслуженої артистки України з Херсона Олександри Тарновської

Заслужена артистка України Олександра Тарновська присвятила 50 років ...

Кримські татари XX-XXI століття


Етнічне походження кримських татар неоднозначне. Є тюркський елемент, монгольський, це видно навіть за їхнім виглядом. Але були серед кримських татар та нащадки греків, генуезців, деяких народів південних степів. Монгольський елемент і тюркський якраз не такі значні, як це здається на перший погляд, можливо, це уявлення пов'язане з тим, що після розпаду Золотої Орди одним з її уламків виявилося кримське ханство, особлива державна освіта. Так само, як зараз російськими називають усіх жителів колишнього СРСР (ніби був якийсь "плавильний котел", де варилася нація), так і кримськими татарами називають усіх тих, хто був пов'язаний із Золотою Ордою.

Назва «кримські татари» – це не самоназва. До революції татарами називали багато мусульманських народів аж до азербайджанців. Так само, як росіяни визначаються зараз російською мовою, і татар визначали за певним діалектом тюркського мови, щоправда, дуже специфічному.

У 20-х роках минулого століття активно проводилася так звана ленінська національна політика. Саме тоді було утворено багато автономних республік, округів із національними назвами. У Криму автономна республіка називалася просто Кримською. У її керівництві було багато кримських татар, обов'язково дотримувалися якісь квоти (голосні та негласні) з місцевих національних кадрів. І це робилося не лише для видимості, показухи. Справді, було дано деякий поштовх культурному розвитку народу - відкривалися театри, видавництва, здійснювалося викладання рідною мовою.

Так було не лише у Криму. До війни в Білорусії, наприклад, однією з мов, якою говорили і яку викладали в школах, був ідиш, оскільки євреї становили значну частину населення. Хоча й тоді, паралельно із виявом національної політики, йшов наступ на неї. І в 20-х роках, і пізніше ретельно вишукувалися, репресувалися, знищувалися ті, хто міг якось кристалізувати навколо себе народні маси. Їх називали тоді буржуазними націоналістами, чи феодально-байським елементом.

На початку 1930-х років, як правило, вичищали залишки старої еліти. А наприкінці 30-х, коли від неї вже нічого не залишилося, взялися за нову інтелігенцію, що ледь народилася. Але це був лише початок. 1943 року почалася суцільна депортація кримських татар. Висилалося все населення цієї етнічної приналежності, не зважаючи на вік, але в його місце вселялося так зване «правове населення», був такий термін. Насправді в травні 1944 року з Криму, крім кримських татар, було вислано ще кілька етнічних груп, щоправда, не настільки численних - болгар, греків, караїмів (караїми відносяться до кіпчакської групи тюркських мов). Хоча караїми залишилися ще в кількох місцях – зокрема у Литві, насамперед у місті Тракай та навколо нього.

Депортація проводилася в ніч із 17 на 18 травня 1944 року. 1974 року, до 30-річчя цієї скорботної події, була випущена збірка «Хроніки поточних подій», до якої увійшли матеріали, зібрані самими кримськими татарами. Усі документи вони везли до Москви, до будинку Петра Григоровича Григоренка, відомого правозахисника, чиїм діям, які часом ставили під загрозу саме його життя, був зобов'язаний і рух на захист кримських татар.

Необхідно сказати, що Петро Григоренко зробив величезний внесок у демократичний, правозахисний рух загалом. Особливо його хвилювала доля кримських татар. Але він продовжував сидіти в ув'язненні, на той час його замкнули в психіатричну лікарню, і всі матеріали накопичувалися у Зінаїди Михайлівни, його дружини. Було зібрано величезну кількість заяв, листів кримських татар, що розповідають про жахіття переселення, жорстокість влади, хвороби, смерті близьких і коханих людей. Це був скорботний плач ні в чому не винних людей, позбавлених батьківщини та свого будинку, приречених на злидні та вимирання. Були там матеріали, які розповідали про рух кримських татар на захист своїх прав.

Воно почалося 1956 року, після XX з'їзду партії. У своїй знаменитій доповіді Хрущов назвав злочином виселення цілих народів. Здавалося, тепер усе буде добре. Люди плакали від щастя, вітали один одного, нарешті перемогла справедливість, думали вони, нарешті ми повернемося додому! Але... не тут було. У 1956 році вийшов указ, згідно з яким було знято обмеження, які накладалися на переселенців. Тепер режим для спецпоселенців дозволяв відлучку з призначеного місця проживання – у межах області вони могли без дозволу пересуватися. Раніше така відлучка каралася 25 роками каторжних таборів. Наприклад, поїхав на похорон, не встиг домовитися з комендантом, та й невідомо, чи дозволив би той чи ні, і – будь ласка, 25 років.

Спочатку рух був лояльний. В основному в ньому брали участь люди, які за всіма радянськими мірками могли розраховувати на визнання своїх заслуг. Це були заслужені фронтовики, люди, які обіймали керівні посади у Криму, великі господарники, партійні працівники. Вони почали писати листи на адресу з'їздів партії, на адресу ЦК, ці листи підписували десятки тисяч кримських татар. З ними вони їхали до Москви, і спочатку їх приймали, щоправда, це нічого не змінювало. Потім намагалися не пускати. У цьому стосі, крім листів, були й звернення. До одного з таких звернень було додано історичну довідку, в якій ставилося питання; на якій підставі люди оголошувалися зрадниками, і чому оголошення зрадниками одних розв'язувало руки для поголовного заслання, висилки, спецпереселень інших, аж до новонароджених немовлят?

У цій історичній довідці були наведені цифри: при депортації, включаючи перші півтора роки життя, в Азії (переважно в Узбекистані) загинуло 46 відсотків виселених людей. Дуже важко було в це повірити, але, знаючи, як, скрупульозно перевіряючи ще раз, весь час уточнюючи, люди складали ці списки, як ходили з дому в будинок, ретельно і сумлінно записуючи кожного, хто з'їхав, цілком ясно, що помилки бути не може.

До війни кримських татар - вони жили переважно в Криму - в інших районах Росії проживало зовсім небагато, було 232 тисячі осіб. Як воювали чоловіки призовного віку з 18 до 50 років? Дев'ять Героїв Радянського Союзу, один із них двічі герой. Майже половина - 40 із чимось відсотків - нагороджена орденами та медалями, П'ятдесят із лишком тисяч - здебільшого на фронті. Ще 12 тисяч були у партизанах та у підпільних групах. Ось уже 65, а може, й більше тисяч.

Залишалися діти, жінки та старі люди, які не підлягали мобілізації. Ось їх і виселили. І ще інвалідів-фронтовиків з усіма орденами та медалями в одну ніч, не давши часу на збори – десь 10 хвилин, десь годину, – кидали у машини що потрапило під руку, везли на станцію, а там – у теплушки. Багато хто вмирав уже в дорозі - не було води, не було їжі. Везли, можна сказати, у чисте поле, десь були сараї. Є офіційні документи, підписані представниками влади про кількість кримських татар, які прибули до місць поселення на червень 1944 року, та чисельність на 1 січня 1945 року, а потім на 1 січня 1946-го. Так ось тільки на місці заслання померли за ці півтора року понад 20 тисяч людей із 100 тисяч виселених.

Люди потребують виправдання того, що сталося. Неможливо жити з відчуттям, що твоя країна чинить беззаконня, що хтось здатний на таку невиправдану жорстокість. Здається, що все має бути розумним. Можливо, тому у свідомості людей закріпилося уявлення, що скоєний злочин був справедливим рішенням і правильним, оскільки кримські татари його цілком заслужили. Створюються легенди про зради кримських татар, про те, що співпрацювали з гітлерівцями. Підтверджень цьому немає. Співпрацювати з гітлерівцями хтось міг, таке було і серед росіян, і українців, і білорусів, серед усіх народів. Колабораціонізм у 1941 – 1942 роках був дуже великий. І це не повинно і не може бути причиною депортації цілого народу. Відомі цілі козачі частини, що воювали за гітлерівців, але чомусь, на щастя, все козацтво не виселялося.

Принцип колективної відповідальності виявився як злочинний, а й неефективний - спустошувалися величезні території. Під час страшної війни, коли потрібно було єднання і величезне напруження всіх сил - і моральних, і матеріальних, і фізичних, - сотні тисяч людей простоювали без діла, їм не було чим зайнятися на новій, необжитій території, або вони змушені були займатися малопродуктивною працею.
Після указу 1956 року, який кардинально не вирішував питання з місцем проживання кримських татар, національний рух продовжує свою роботу.

1958 року його представників прийняв тодішній голова президії Верховної Ради А.І. Мікоян, люб'язно поговорив, обіцяв у стислі терміни доповісти Хрущову про стан справ і вирішити наболілу проблему. Але час минав, а нічого не змінювалося. І нарешті, у 1967 році було прийнято ще один указ, де було сказано – ще раз сказано! - що не можна застосовувати репресії до цілого народу. І що кримські татари, які були названі в цьому документі етносом, «татарами, які раніше проживали в Криму», можуть селитися на всій території Радянського Союзу. Щоправда, було маленьке додавання – відповідно до положень паспортного режиму.

На додавання уваги не звернули, і одразу до Криму кинулися сотні, а може, й тисячі людей – адже сказано «можуть селитися де завгодно». І почалася нова хвиля - масові виселення кримських татар, що «приїхали самовільно», - цей термін вживався офіційними особами. Виявляється, указ передбачав «організовані переселення». Мали відбуватися «трудові вербування», тобто 100 - 200 чоловік на рік по оргнабору вирушали в два-три радгоспи, де помітну частину дозволено було складати кримським татарам, що приїхали туди. Але люди дізнавалися про все це, лише приїхавши на свою колишню батьківщину.

Не в курортній зоні, а в степових районах, де продавалося багато спорожнілих будинків, які давно прийшли в непридатність, вони їх купували, йшли законослухняно до нотаріуса, а потім у міліцію для прописки, і ось тут-то дізнавалися, що порушили радянський закон і тому підпали під статтю про «порушення паспортного режиму та ухилення від прописки»... Після чого анулювався акт купівлі-продажу будинку як незаконний, приходила міліція загонами, коли по 20 - 30, а коли і до 100 осіб, на вулицю викидалися віші та всі, хто повернувся, нехай навіть і з маленькими дітьми, хворими або старими.

Національний рух на захист прав кримських татар – незвичайний. Тому насамперед, що вона ніколи не слабшала. Ідеологія його абсолютно мирна, ненасильницька. Масові підписи, демонстрації - у Москві, у Ташкенті - відзначалися свята, таким вважався день народження Леніна. Особливо пам'ятали та відзначали траурний день – день депортації. Проте мітинги та демонстрації люто розганялися, активістів заарештовували. І не лише активістів – сотні кримських татар, простих учасників цього руху, пройшли через нові репресії. Але це не зупиняло людей.

У 1978 році становище різко загострилося, було видано абсолютно неправовий указ про посилення – було сказано тимчасовим, на три роки – паспортного режиму у Криму. Там не було слів «кримські татари», але проте будь-яка людина, яка приїхала до Криму і хотіла там залишитися, легко могла це зробити - прописатися і, абсолютно нічого не побоюючись, спокійно жити. Окрім кримських татар. Їх сама ця спроба розглядалася як злочин.

І ось влітку 1978 року сталася трагічна подія. У селі Беш-Терек, тоді вже перейменованому на Донське, спалив себе Муса Мамут. Людина, яка була засуджена за це саме порушення паспортного режиму. Він відсидів, його достроково звільнили за добру поведінку та ударну роботу. І ось тепер, коли він повернувся, йому знову загрожували висилкою разом із дружиною та дітьми. Він заявив, що живий зі свого будинку не вийде. І коли до нього вкотре прийшов міліціонер кликати на допит, він облив себе бензином та підпалив. Це було 31 рік тому. Під час його похорону влада здійснила надзвичайні запобіжні заходи. Автобуси цього села не зупинялися, рух було перекрито, міжміські телефони-автомати навіть у Сімферополі відключили.

Проте близько тисячі людей прийшли на похорон. Вони йшли з транспарантами - однією було написано: «Мусі від обурених російських побратимів. Спи, справедливість переможе». І це був не поодинокий випадок співчуття російського, українського населення. Хоча було, звісно, й інше.
Довга, завзята та важка боротьба кримських татар організовувала та формувала національний рух. З'являлися лідери. Один із них, який буквально не вилазив із в'язниць та таборів, - Мустафа Джемілєв. Йому постійно додавали терміни, нарешті їх стало шість.

Коли з'явилася реальна можливість повернутись, народ її використав. Це було наприкінці 80-х – на початку 90-х років. Повернулися до Криму до 1991 року приблизно 250 тисяч людей. Це 10 відсотків від загального населення, але це дуже багато. Люди повернулися та виявили, що їхні будинки зайняті, у них інші родини. Ситуація вибухонебезпечна. Але не було ні зіткнень, ні насильницьких виселень росіян. Навіть коли у жовтні
1992 обстановка загострилася до краю, не було кровопролиття. А тоді міліція вчинила погром будинків, які збудували кримські татари за ніч, самовільно зайнявши порожню територію в Червоному Раю, під Алуштою.

У Сімферополі було зібрано величезний мітинг, зібралося кілька десятків тисяч людей, натовп зайняв будівлю Верховної ради Криму. Але лідери руху опанували ситуацію, вони зупинили натовп і погасили спалах гніву, спричиненого розпачом. Потрібно сказати, що Крим став єдиною територією колишнього Радянського Союзу, де народний гнів не переріс у національний конфлікт, і Крим не став гарячою точкою, де стріляють та гинуть люди.

Чому? Очевидно, бо за ті десятиліття, що кримські татари виборювали свої права, вони стали нацією - з правосвідомістю та самоповагою. У їхньому середовищі виросли лідери, зусилля яких дозволили народу без кровопролиття повернутися на батьківщину. І сьогодні меджліс кримсько-татарського народу, світська та ненасильницька організація, створена завдяки національному руху, стоїть на варті інтересів свого народу, розвитку його культури, збереження мови, уберігаючи від екстремізму та насильства.

Олександр Черкасов,
Олександр Лавут
«Знання – сила». - №8,1-128. - 08.2009.- стор.51-55

 

Напишіть свій коментар

Введіть число, яке Ви бачите праворуч
Якщо Ви не бачите зображення з числом - змініть настроювання браузера так, щоб відображались картинки та перезагрузіть сторінку.