У плавні хочуть пустити поїзди
Наприкінці минулого року ЗМІ повідомили про наміри Херсонського морського торгового порту (далі ХМТП) до 2015 року спорудити на лівому березі Дніпра термінали для зберігання та відвантаження лісу, обробки сипучих вантажів та контейнерів, а також для накопичення, зберігання і відвантаження біоетанолу потужністю 110 тис. тонн на рік.
І для обробки цього вантажопотоку планується будівництво дороги із залізничною колією через плавні довжиною 12,5 км та реконструкція вантажної залізничної станції Цюрупинськ.
Презентуючи цей проект, представники порту, Міністерства транспорту України, окремі народні депутати всіляко підкреслювали, що ХМТП повністю використав свій потенціал, переробляючи 4 млн. тонн вантажів на рік, і єдиний шлях подальшої розбудови потужностей – це, по суті, будівництво нового порту на лівому березі.
Зацікавлена сторона всіляко підкреслювала: така схема розвитку порту дасть можливість значно покращити екологічне становище у Херсоні. І – ні пари з вуст, наскільки погіршиться екологія в Цюрупинську, яку шкоду завдасть це будівництво реліктовим плавням лівобережжя, їх тваринному світу.
На жаль, відповідей на це питання від державного управління екології громадськість не почула ні під час презентації, ні під час обговорення цієї проблеми у ЗМІ. Політику невтручання обрали і Цюрупинська райдержадміністрація, і Цюрупинська міська рада. В усякому разі, публічної оцінки намірів ХМТП з боку цих інституцій не чути. Хоча саме органи районної виконавчої влади та місцевого самоврядування є суб’єктами екологічної експертизи, а згідно зі ст. 23 Закону України “Про екологічну експертизу”, саме вони координують діяльність усіх суб’єктів екологічної експертизи та інформують населення про цю роботу.
Можливо, ХМТП дійсно потребує розвитку, але як бути з вимогами Рамсарської Конвенції, ратифікованої Україною? Адже цей документ забороняє будь-яке втручання людини у водно-болотні угіддя. А як заплановане будівництво співвідноситься зі створенням Нижньодніпровського національного природного парку? І що буде з населенням Цюрупинська, який збираються перетворити на перевалочний пункт далеко не корисних для людини речовин?
Давайте на мить уявимо майже тринадцятикілометровий насип дорожнього полотна, який через плавні (!!!) має з’єднати станцію Цюрупинськ із затонами порту на лівому березі – скільки проток, рукавів, річечок, озер і озерець буде знищено? І як це позначиться на екології всього пониззя Дніпра? А ми ж уже бачили, скільки річок та проток були згублені після будівництва мостового переходу. Саме тому “зелені” – категорично проти чергового знищення особливо цінних природних територій.
Оскільки місцева влада мовчить, звертаюся до всіх, кому болить подальша доля нашого краю: висловіть свою думку з цього приводу. Хай цюрупинська районна газета “Вісник Олешшя” та газета “Вгору” стануть дискусійними майданчиками для обговорення всіх точок зору стосовно планів будівництва порту на лівому березі. Хай це буде початок дії, яка в законодавстві держави зветься “громадська експертиза”.
Небайдужі земляки! Ваша аргументована точка зору дуже важлива для вироблення позиції громади в цьому питанні.
Довідка:
Порт пропонує 12 інвестиційних проектів вартістю від $40 тис. до $112 млн. Крім того, планується залучити $9,2 млн. для будівництва комплексу з переробки біоетанолу. Будівництво залізниці від ст. Цюрупинськ до затонів порту на лівому березі коштуватиме 841 млн. гривень. Планується, що фінансування будівництва дороги буде комбінованим: половина – за рахунок держбюджету, інша – за рахунок інвесторів. Проведені переговори з представниками французьких та швейцарських фірм. Зацікавленість у проекті висловив посол Франції в Україні п. Жан-Поль Верзиана.
Володимир Шелудько,
Вгору.-12.03.2009