on-line с 20.02.06

Арт-блог

06.09.2018, 13:50

Вересень-2018

Знову Вересень приїхав На вечірньому коні І поставив зорі-віхи У небесній вишині. Іскор висипав немало На курний Чумацький шлях, Щоб до ранку не блукала Осінь в зоряних полях. Р.Росіцький

Випадкове фото

Голосування

Що для вас є основним джерелом інформації з історії?

Система Orphus

Start visitors - 21.03.2009
free counters



Календар подій

    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Новини регіону

22.03.2024, 13:15

Книга історій "Плач Херсонщини". Художниця створила ілюстрації використовуючи старослов'янські символи

  Художниця з Херсона Валерія Гуран працювала в Естонії та ...
20.03.2024, 23:16

Сквер на проспекті Незалежності в Херсоні назвали на честь Джона Говарда

  У Херсоні завершилось громадське голосування щодо перейменування ...
20.03.2024, 22:51

Присвятила 50 років свого життя театру. Історія Заслуженої артистки України з Херсона Олександри Тарновської

Заслужена артистка України Олександра Тарновська присвятила 50 років ...
> Теми > КУЛЬТУРОЛОГІЯ > Релігії в Таврії > «Всі люди для нас рівні»

«Всі люди для нас рівні»

В одному з найбільших селищ Херсонщини мирно співіснують мусульмани, християни та віруючі інших конфесій
«Все, мітингів більше не буде!» — впевнено заявила мені прибиральниця залізничної станції Новоолексіївки Генічеського району. 3 місяць тому акції протесту проти надання їй статусу транзитної зібрали тут сотні людей. «За всю історію селища такий масовий мітинг у нас проходив удруге, — розповів селищний голова Олександр Бурковський. — Перший відбувся наприкінці 1980-х, коли місцеві кримські татари вийшли на площу біля палацу культури з вимогою до тодішнього радянського керівництва дозволити їм повернутися в рідні домівки в Криму після сумнозвісної депортації у 1940-х. Такі ж вимоги лунали тоді і в центрі Москви».

Храм і мечеть стоять поряд
Коли в'їжджаєш у Новоолексіївку з боку Новотроїцького, праворуч від траси неможливо не помітити нову Свято-Покровську церкву. Майже поруч із нею на центральній вулиці у 2001 році була збудована мечеть«Джума Джамі». «З мусульманами ми живемо дружно. Інакше бути не може: якщо християнин не полюбить брата, якого бачить перед собою, то як тоді він полюбить Бога? — говорить настоятель храму протоієрей Михайло Лучковський. — І знаєте, місцева кримсько-татарська громада кілька років тому мені вручила навіть грамоту за пропагування миру між представниками різних національностей. Я навіть не очікував, що таке може бути. Було б добре, якби люди по всій Україні так само любили, поважали і довіряли одне одному». За словами настоятеля, храм було збудовано всього за два роки, а освятили його наприкінці 2007-го. «Вся громада Новоолексіївки допомагала нам, хто чим міг Не відмовляв ні в чому і селищний голова. Тепер ми мріємо проте, щоб розписати фресками внутрішні стіни храму. У Донецьку знайшли майстра. Сподіваюся, що цим ми зможемо зайнятися вже в наступному році»,—додав протоієрей Михайло Лучковський.

— Богослужіння для мусульман у Новоолексіївці починали проводити з 1996 року у маленькій будівлі поряд із нинішньою мечеттю. А саму її збудували у 2001-му, — розповідає голова релігійної громади «Іслам» Усеїн Тохлу. — Особливо важко було добитися виділення землі, оскільки чимало людей сприймають іслам чомусь як ворожу релігію, що насправді не відповідає дійсності. Але завдяки авторитету нашого тодішнього імама Аджі Беляла Ефенді Меме-това протягом шести місяців вдалося збудувати і мечеть «Джума Джамі». Велику підтримку нам надавали всі жителі селища, селищний голова і нинішній керівник Генічеської райдержадміністрації Сейтумер Німетуллаєв, котрий сам за національністю кримський татарин.

За словами Усеїна Тохлу, основним його завданням є навчити людей вклонятися Аллаху, нести мир і правильно поводитися з іншими. «Це означає не просто красиво посміхатися, ай обов'язково вміти знаходити спільну мову з представниками іншого віросповідання, бути гнучким, толерантним і м'яким. Наше мирне співіснування закладене в основі ісламу. На жаль, існують певні деструктивні організації, які під релігійними гаслами начебто відстоюють інтереси ісламу, а насправді стравлюють людей одне з одним і вішають на них якісь ярлики. Але вони до нашої релігії не мають жодного відношення», — підкреслив голова ісламської громади Новоолексіївки.
Сьогодні в мечеті «Джума Джамі» усі бажаючі можуть відвідувати уроки ісламського віровчення. Є наміри створити виховний центр для молоді. Приходять сюди не тільки кримські татари, а й українці та представники інших національностей, декілька з них навіть прийняли іслам. Приїжджають у мечеть і туристи та відпочиваючі з Арабатської Стрілки. Мусульман тут справді сприймають як своїх — про це свідчить і чимала кількість змішаних шлюбів між татарами і українцями-християнами.

— Чому для вас було важливим надавати підтримку як православній церкві, так і мусульманській громаді? — запитую у селищного голови.
— У Новоолексіївці живуть представники 20 націй і народностей, і всі вони для нас рівні між собою, — відповідає Олександр Бурковський. — Я хотів, щоб усі розуміли: влада працює не для якоїсь однієї релігії, адже ми всі, хоч і такі різні, є громадянами України. Мені однаково, хто переді мною — татарин, вірменин, турок чи українець, ми ходимо під одним Богом. Тому й намагалися однаково допомагати усім: зробили майданчик біля церкви — зробили такий і біля мечеті, дали машину цементу одним — стільки ж дали й іншим.

Куди подітися молоді?
— Ми живемо на цій землі близько 40 років, і за цей час тут не виникало жодних конфліктів. Такий приклад мирного співіснування варто було б наслідувати всій Україні, — вважає голова Херсонського регіонального меджлісу кримських татар Асан Алієв. — Ми намагаємося вирішувати всі проблеми, які тут виникають. Найближчим часом будемо обговорювати, яким чином покращити стан водопостачання в селищі.
Ще в середині минулого століття Новоолексіївка була маленьким, слаборозвиненим селом. Перші значні поселення кримських татар тут з'явилися наприкінці 1960-х років, коли представники цієї нації почали вимагати від радянської влади дозволу повернутися на свою батьківщину.

Практично всіх кримських татар у 1944-му за наказом Йосипа Сталіна депортували на пустельні землі Узбекистану. Сотні тисяч заарештованих було знищено, їх майно розграбоване: в злочинній акції влади взяли участь близько 23 тисяч службовців НКВС. Десятиліттями радянське керівництво не дозволяло татарам повертатися у Крим. Єдиний виняток з кінця 1960-х зробили для Новоолексіївки, яка була найближчим до півострова населеним пунктом. Сьогодні, за словами Асана Алієва, тут проживає близько 3,5 тисячі кримських татар. Ще стільки ж — в інших населених пунктах Ґенічеського району, а загальна їх чисельність на Херсонщині складає близько 10 тис. Чоловік.

— Для нас немає різниці, яка національність у людини, головне — її людські риси, — зазначає директор місцевої ЗОШ № 2 Галина Семенова. — Найбільше кримських татар навчається в сусідній першій школі, але і у нас близько 50 учнів, всі вони дуже добре розмовляють українською.
Зараз у ЗОШ № 2 навчаються 466 учнів. Практично всі вони після отримання атестата, за словами директора, хотіли б виїхати з Новоолексіївки. «Близько половини наших випускників вступають у вузи на бюджетній основі, але знайти роботу в рідному селищі мало хто зможе. Що тут сьогодні працює? Лікарня, залізниця, магазини, кілька бюджетних закладів — ось і все. Мій син закінчив мелітопольський вуз за спеціальністю інжєнер-енергетик, а працює слюсарем у місцевому управлінні зрошувальних систем. Отримує зарплату близько 900 гривень. Як можна прожити на такі гроші?» — запитує Галина Семенова.

Це підтверджує і селищний голова. За його словами, з 6 тисяч працездатного населення Новоолексіївки постійну роботу мають тільки півтори тисячі...
Практично всі випускники Новоолексіївки намагаються вступити до вузів Криму або Запорізької області. Завдяки залізниці туди можна дістатися дешевше і швидше, ніж до Херсона. Під боком у жителів селища — Азовське море, але чимало з них не бачать його роками. «Я сама давно не відпочивала на Арабатці. Влітку багато роботи, кожен прагне заробити якусь копійчину, тож постійно ніколи, — додає Галина Семенова. — Нічим нашій молоді й зайнятися у вільний час. Нещодавно піймали хлопців із 3—5 класів, які повибивали вікна у школі. У них зараз з'явилася така «гра» — хто більше поб'є вікон...».
Великою для Новоолексіївки є й проблема з місцями у дитсадках. «На черзі у нас стоїть 387 дітей, — констатує Олександр Бурковський. — Свого часу тут діяло 7 дошкільних закладів, деякі з них розібрали на будматеріали, переобладнали під житлові будинки, і тепер залишилося тільки два. Найгірше, що ми втратили чудовий дитсадок колишнього радгоспу ім. космонавта Комарова».

Місцевий ясла-садок № 15 «Івушка» в цьогорічному районному рейтингу серед 27 дошкільних закладів посів перше місце, залишивши позаду навіть дитсадки Генічеська. «У нас завжди була найкраща база в районі. Він був збудований у 1978 році місцевим ПМК-131, а згодом переданий на баланс селищної ради. На жаль, останнім часом місцевий бюджет не може фінансувати нас повною мірою», — говорить завідуюча ясел-садка Нелля Дубскіх.
Головна проблема «івушки» сьогодні — вікна. За словами завідуючої, нинішня зима показала: скільки б у морозні дні тут не зігрівали приміщення, через старі вікна виходить усе тепло. «Спробуємо замінити їх у цьому році, — прогнозує селищний голова. — Хоча бюджетний рік цей надважкий — нам не вистачає 930 тисяч гривень для повноцінного фінансування тільки бюджетної сфери, проте ми не падаємо духом і завжди сподіваємося тільки на краще».

Олег Батурін
«Новий день».- №17 (5011).- 19.04.2012.- стр.1,4

Напишіть свій коментар

Введіть число, яке Ви бачите праворуч
Якщо Ви не бачите зображення з числом - змініть настроювання браузера так, щоб відображались картинки та перезагрузіть сторінку.