Декоративно-прикладне мистецтво Таврії
Точка зору херсонського митця
Декоративно-ужиткове мистецтво:
традиція - інновація - менеджмент
Сучасне декоративно-ужиткове мистецтво має досить багато дискусійних проблем як теоретичного, так і практичного характеру. Нема єдиного розуміння багатьох мистецтвознавчих понять, а також шляхів подальшого розвитку українського декоративно-ужиткового мистецтва, яке повинне знайти своє гідне місце у національному і світовому контексті.
Редакція журналу "Образотворче мистецтво пропонує висловити своє бачення згаданих проблем та пропозиції щодо їх вирішення, взявши участь у анкеті, яка друкується на сторінках нашого видання.
1. Як Ви розумієте поняття традиції, зокрема "традиції народного мистецтва"? Яким чином виражається національне у декоративно-ужитковому мистецтві?
Традиції - це соціальний досвід етносу, що передається з покоління в покоління протягом тривалого історичного часу: мова, ідеї, ідеали, моральні норми, звичаї, вірування, мистецтво, фольклор. Це прояв ментальності етносу в різних сферах у певних конкретних умовах: клімат, ландшафт, рослинний та тваринний світ. Це найоптимальніший варіант пристосування етносу до середовища. Якщо традиції зруйнувати, то це буде дорого коштувати для народу, тому що простір завойовується не так гарячою зброєю, як знищенням традицій автохтонів і насадженням традицій колонізатора, котрий діє за правилом "рішуче діяти на культуру іншого народу прямим втручанням у процеси, які формують цю культуру". Недарма колись граф Рум'янцев із жахом писав Катерині II з України, що українці "приободрились и хотят держаться старины". Втрата культурних і моральних традицій веде до втрати ідентичності етносу й етнічної катастрофи. Народне мистецтво - це колективна творчість, яка відображає світогляд та ідеали народу, за допомогою якої народ формує своє життєве середовище. У свою чергу, мистецтво впливає на формування духовного світу особистості. Занепад культури, мистецтва - занепад особистості. Серед чужої мови і традицій людина депресує та озлоблюється.
2. Чи змінилися визначення та межі декоративного мистецтва в сучасній ситуації? Яку різницю Ви бачите у поняттях "станкове мистецтво" і "декоративне мистецтво"?
У наш час стираються грані між "станковою картиною" та декоративним мистецтвом - особливо між абстрактною картиною і такими видами декоративного мистецтва, як гобелен, килим, керамічні й емалеві панно тощо. Трапляються станкові картини, декоративніші за декоративне мистецтво. Це відбувалося з початку XX століття, коли українське народне мистецтво почало експонуватись не тільки на рідних пленерах, а й у Західній Європі. Професійні художники відкрили для себе великий пласт народної культури. Однак традиційне декоративне мистецтво у нас вважається за II сорт, а "станкове" - І сорт.
У класичному розумінні мета декоративного мистецтва - формування естетичного середовища людині, мета "станкового мистецтва" - передача в художніх образах інформації про довколишній світ. І це, й інше мистецтво є "ідеологічним фронтом" (як шали в радянські часи), незважаючи на всі заперечення, просто бувають різні ідеології.
3. Який зміст Ви вкладаєте в поняття авторського, ужиткового і утилітарного мистецтва?
Взагалі-то новаторського мистецтва не буває. Традиційний народний узор, який переходить з одного виробу на інший, в основних своїх рисах є колективною творчістю народу. Авторським твором є оригінальний, неповторний твір художника на основі традиційного мистецтва. До утилітарного мистецтва я б віднесла формотворення побутових речей, т. зв. дизайн.
4. Які матеріальні та нематеріальні фактори впливають на розвиток і популяризацію декоративно-ужиткового мистецтва? Яка роль у цьому державних підприємств?
Ужиткове мистецтво не існує самостійно, воно є декором ужиткових речей і пов'язане з їх виробництвом та утилітарним призначенням. Виробництву ужиткового мистецтва найкраще відповідає організація артілей, народних промислів, як було в Радянському Союзі. Потреба суспільства, споживача у таких виробах є, але наше традиційне тепер замінене іноземним кітчем і всіляким непотребом. Без самобутньої культури не буде самостійної держави. Національна культура - це обличчя держави. Держава повинна дбати про національну культуру.
5. Що нового Ви пропонуєте у виставковій та інформаційно-організаційній діяльності НСХУ щодо майстрів декоративно-ужиткового мистецтва?
Інтерес суспільства до декоративно-ужиткового мистецтва є. Але існує й велика всеїдність. Є потреба через виставки та ЗМІ, через інформаційно-організаційну діяльність вести пропаганду національного мистецтва, а також мистецтва високої художньої якості, аби не опускатись до базарного рівня. Найкращим виставковим та інформаційно-пропагандистським центром для мистецтва, як станкового, так і декоративно-ужиткового, був би музей сучасного мистецтва. Він необхідний. Без нього ми самі не знаємо, що маємо, як воно виглядає і чого варте. Порятував би стан культури окремий канал "Культура" на телебаченні з програмами про образотворче, декоративне й ужиткове мистецтво. Думаю, що НСХУ варто організовувати аукціони мистецтва, зокрема декоративного. Це піднесло б і престиж мистецтва, і фінансове забезпечення мистців.
6. Яким має бути співвідношення творчої та комерційної складових у декоративно-ужитковому мистецтві? Які основні шляхи реалізації художніх творів? Який зв'язок між декоративно-ужитковим мистецтвом і сувенірною продукцією?
Якщо мистецтво ужиткове, то воно мусить бути й комерційним, але якщо воно мистецтво, то повинне дотримуватись певної пластичної стилістики. У наш час, напевно, найкращим способом реалізації мистецтва є крамниці типу салонів, галерей, особливо в людних місцях у зонах відпочинку, курортних місцях, на туристських шляхах. В радянські часи такі крамнички із сувенірами були в готелях. Варто й тепер це запровадити. Декоративно-ужиткова річ може бути як твором мистецтва, особливо традиційного, національного, так і сувеніром. Сувенір же повинен точно наслідувати форму й декор виробів національного традиційного мистецтва, виконаних за допомогою техніки й технології даного виду мистецтва. Він має бути копією архетипу, тоді він відповідає своєму призначенню, є цікавим для покупця й шанувальника історико-культурних цінностей.
7. Які питання щодо декоративно-ужиткового мистецтва Ви ще хотіли б обговорити?
7. Про декоративно-ужиткове мистецтво треба говорити у зв'язку з усією національною культурою, яка переживає не кращі часи і вимагає уваги держави. Щоб держава Україна була українською, потрібно, аби мистецтво, як і вся культура, було українським і за формою, і за змістом.
Марія-Шнайдер-Сенюк, заслужений художник України
"Образотворче мистецтво" № 1 2006 р.
Галереї
Фото до статті "Косторез" журнал "Новий фаворит" грудень 2003 | Фото до статті "Декоративно-ужиткове мистецтво: традиція - інновація - менеджмент" |
Статті
15.02.2022 Змінила професію, щоб займатися творчістю. Історія херсонки, яка створює в’язане взуття17.11.2011 Таїсія Гарварт — на міжнародному святі
13.10.2011 Херсонські майстри декоративного мистецтва
11.08.2011 Анастасія Перепелкина: Будемо повертатися до витоків
28.07.2011 Дмитро Кубка — володар вогню та металу
03.06.2011 Талант родом з глибинки
26.05.2011 Любов з вогню і металу
05.05.2011 Співачка, акторка й вишивальниця
28.04.2011 Скульптор і його Персеїди
24.04.2011 Юні таланти - гордість Херсонщини
31.03.2011 Краса, виплекана педагогами
31.03.2011 Узори життя, вишиті на полотні
17.03.2011 Творець посмішок і краси
16.02.2011 Валентина Олексюк: на довгу пам'ять
10.02.2011 Зустріч з неземною красою
13.01.2011 Кожна ікона унікальна
01.01.2011 «Душі моєї вишиванка»
29.12.2010 Відбувся фестиваль вільного мистецтва
18.11.2010 Золоті руки Олени Ткаченко
02.09.2010 Чарівні руки
12.08.2010 Скульптор Феофан: я просто работаю
29.07.2010 Храм із зубочисток і паличок від чупа-чупс
22.07.2010 У Херсоні проходитиме виставка образотворчого та декоративно-ужиткового мистецтва
22.07.2010 Задоволені та вражені
16.07.2010 Микола Гепард: «Я готовий працювати на благо міста»
29.04.2010 Мистецтво плести бісер
09.12.2009 Життя – за червоною ниткою
03.11.2009 Мир, сотканный из ниток
13.10.2009 Сад народного майстра
28.05.2009 Заслужена відзнака "Сувенірів"
12.05.2009 Картини з піску і апельсинів
23.04.2009 Херсонська молодь взяла участь у майстер-класі з писанкарства
13.11.2008 Тут стають майстринями
11.11.2008 Захисниця без обличчя
29.09.2008 Коли голка творить дива
03.07.2008 Маленький конкурент Сорочинського ярмароку
10.06.2008 Відеофільм про майстринь
10.06.2008 відеофільм о майстринях
24.04.2008 Виставка писанок
21.03.2008 Выставка, которую ждут
06.03.2008 Выставка вышитых портретов «Женщины мира»
17.01.2008 Как живут куклы
29.11.2007 Удивление, переходящее в восторг
22.11.2007 Создавая нежность крепкими руками
22.11.2007 Спасибо за чудо, которое вы создали! Удивление, переходящее в восторг!"
04.11.2007 Возрождающая сказку
18.10.2007 Осіння феєрія
04.10.2007 Возрождающая сказку
27.09.2007 «У вишиванці душа моя співа»
20.09.2007 Праздник искусства
20.09.2007 Дерево для детских рук
03.08.2007 Декоративная экспозиция
20.06.2007 Свято дитячої творчості
26.10.2006 В колонию -за сувенирами
19.10.2006 Аура любви в картинах
19.10.2006 Святкували рік народження
26.06.2006 Здесь раскрываются таланты
21.04.2006 «Чапаевцы» - герои художественного фронта
11.04.2006 Творчество юных
23.03.2006 Растут мастера и мастерицы.
16.12.2005 Всеукраїнський конкурс різьбярів по дереву серед учнів ПТУ
20.10.2005 І на тім рушникові…
18.09.2005 «Больше памятников - больших и разных»
15.09.2005 Рождается высокое искусство
29.07.2005 Таврический сувенир
28.07.2005 "Украинский сувенир": 20 лет спустя
08.07.2005 Иконы в храме искусства
06.05.2005 Сувенир с любовью к малой родине
06.01.2005 Тут розкриваються таланти
17.12.2004 Сувенирное пиратство
30.07.2004 Ностальгия по женственности
30.07.2004 Искусство батика
29.06.2004 Глазастые веники
10.06.2004 Искусство батика
15.01.2004 «Мої заступниці-ікони»
25.12.2003 Красота на кончиках пальцев
01.12.2003 Косторез
13.11.2003 Цветы на фарфоре пока не проданы
16.10.2003 «Арт-текстиль»
08.11.2001 Стекло, возвышающее душу
28.12.2000 Сувенир или подделка?
20.01.2000 Ремесло или искусство
01.01.2000 Увлечение всем на зависть