on-line с 20.02.06

Арт-блог

06.09.2018, 13:50

Вересень-2018

Знову Вересень приїхав На вечірньому коні І поставив зорі-віхи У небесній вишині. Іскор висипав немало На курний Чумацький шлях, Щоб до ранку не блукала Осінь в зоряних полях. Р.Росіцький

Випадкове фото

Голосування

Що для вас є основним джерелом інформації з історії?

Система Orphus

Start visitors - 21.03.2009
free counters



Календар подій

1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

Новини регіону

22.04.2024, 22:44

"Творчість допомагає відволіктись". Історія херсонської майстрині, яка вимушено переїхала до Києва

  Виготовленням брошок, прикрас для волосся та підвісок херсонка Вікторія ...
22.04.2024, 22:42

Пішла з життя херсонська концертмейстерка Інна Кісельнікова.

  Передчасно пішла з життя провідний концертмейстер кафедри музичного ...
22.04.2024, 22:31

"Вистава має працювати на глядача", – херсонський режисер-постановник Євгеній Резніченко

  Культурний спротив. Після початку повномасштабного вторгнення ...
> Новини регіону > Рибний іконопис: чумацькі традиції, що дійшли до наших днів
Всі новини

Рибний іконопис: чумацькі традиції, що дійшли до наших днів

04.11.2023 17:20

 

За легендами, коли чумаки вирушали до Криму, то брали з собою ікони, які були написані на сушеній рибі. Їх чіпляли як обереги на вози, а після повернення іноді дарували церквам. В історію мистецтва такі роботи увійшли під назвою “Ікона на камбалі”, за назвою риби, на якій малювали найчастіше.

В чому унікальність зображень та наскільки мистецтво рибного іконопису поширене — дізнавались кореспонденти Суспільного.

Риба – це універсальний символ, перший символ християнства. Грецькою мовою "Іхтіс" – це риба. І перші християни могли використовувати як перший пароль як "Ісус Христос – божий син спаситель". А з іншого боку рибу можна вважати одним із символів чумацтва, тому що третина чумаків возила тільки рибу. Вони не возили сіль, а возили тільки рибу.

Історія походження "чумацьких ікон"

Історик Андрій Лопушинський говорить, що оригіналів чумацьких ікон 19 століття в Україні не збереглося.

"Ми знаємо про вісім ікон, які надходили із церков до музеїв. А в церкви вони потрапляли від чумаків. Про деякі оригінали ми знаємо, що вони були двосторонніми. Більша частина сюжетів: з однієї сторони риби — Ісус Христос, з іншої — Божа матір", — розповідає Андрій Лопушинський.

Виставка ікони на рибі, 3 листопада 2023 року. Фото: Назарій Рубаняк/Суспільне

Церквам чумаки дарували ікони в знак подяки за успішний похід. Ікони — канонічні, тому в церквах їх приймали. Найбільше таке мистецтво було поширене у двох регіонах, що відображають маршрут чумаків.

"Ми знаємо про п'ять ікон, які були на території 100 кілометрів від Києва — це сучасна Черкаська область, Київська область. І другий регіон — це Азовське море", — каже історик.

Писати ікони на рибах чумаків, ймовірно, надихнув іноземний приклад. В Єрусалимі малювали святих на черепах риби; існують малюнки на хребці кита, де за сюжетом Іону проковтнув кит.

Відродження іхтісу

Херсонська художниця Оксана Оснач займається іконописом на рибах, відроджуючи традицію, яку започаткували чумаки.

Вперше виставку ікон Оксани Оснач відкрилася в Херсоні у жовтні 2021 року і тривала до повномасштабного вторгнення.

Херсонська художниця Оксана Оснач. Фото: Назарій Рубаняк/Суспільне

Художниця продовжувала писати картини в окупованому місті, а також встигла забрати свої роботи з музею у березні 2022 року, коли Херсон вже був захоплений російськими військами.

Точної техніки створення не збереглося, каже мисткиня, але використовує власний підхід.

"Риба має гарно просохнути, іноді цей процес триває півроку. Далі зайвий шар солі ми знімаємо, і я вкриваю шаром олії. Переношу малюнок, шукаю композицію", — каже художниця.

Виставка у Миколаєві

Подивитися на унікальний іконопис у Миколаєві можна на персональній виставці Оксани Оснач.На виставці представлено 25 зображень на рибі й 10 картин.

"Виставка чудова у своїх сенсах і у своєму виконанні. Ну дійсно, малюнки й ікони на рибі — це те, що миколаївці ще не бачили. І те, що сьогодні відроджується така техніка — це чудово. І де ж цьому було не відродитися як не в Херсоні, в місті, яке стоїть на Дніпрі", — розповів начальник управління культури Миколаївської міської ради Юрій Любаров.

Князь Володимир зображений на рибі. Фото: Назарій Рубаняк/Суспільне

Виставка триває протягом листопада у виставковій залі Миколаївського міського палацу культури й мистецтв — на вулиці Нікольській, 54.

3.11.2023

Джерело





Напишіть свій коментар

Введіть число, яке Ви бачите праворуч
Якщо Ви не бачите зображення з числом - змініть настроювання браузера так, щоб відображались картинки та перезагрузіть сторінку.