on-line с 20.02.06

Арт-блог

06.09.2018, 13:50

Вересень-2018

Знову Вересень приїхав На вечірньому коні І поставив зорі-віхи У небесній вишині. Іскор висипав немало На курний Чумацький шлях, Щоб до ранку не блукала Осінь в зоряних полях. Р.Росіцький

Випадкове фото

Голосування

Що для вас є основним джерелом інформації з історії?

Система Orphus

Start visitors - 21.03.2009
free counters



Календар подій

    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Новини регіону

22.03.2024, 13:15

Книга історій "Плач Херсонщини". Художниця створила ілюстрації використовуючи старослов'янські символи

  Художниця з Херсона Валерія Гуран працювала в Естонії та ...
20.03.2024, 23:16

Сквер на проспекті Незалежності в Херсоні назвали на честь Джона Говарда

  У Херсоні завершилось громадське голосування щодо перейменування ...
20.03.2024, 22:51

Присвятила 50 років свого життя театру. Історія Заслуженої артистки України з Херсона Олександри Тарновської

Заслужена артистка України Олександра Тарновська присвятила 50 років ...
> Теми > КУЛЬТУРОЛОГІЯ > Екологічна культура > Екологічна діяльність у Тавріїї (Херсонщині) > Яке соціально-екологічне майбутнє чекає Херсонщину

Яке соціально-екологічне майбутнє чекає Херсонщину

У минулому номері нашого часопису ми інформували про те, що 25-28 листопада відбулося дві досить важливі для Херсонщини події - виїзна частина засідання Комітету з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи Верховної Ради України (26 листопада, Асканія - Нова) та сесія обласної ради, на якій в основі було затверджено Стратегію економічного та соціального розвитку Херсонської області до 2015 року.
На сьогодні ми вже маємо тексти офіційних рішень як Комітету ВР України (прийняте 3 грудня в Києві), так і обласної ради. Прокоментувати відповідні екологічні складові зазначених рішень, що будуть певним чином визначати майбутнє нашого краю, погодився безпосередній учасник підготовки та проведення виїзного засідання Комітету, помічник-консультант народного депутата України В.Скубенка, фаховий еколог, кандидат хімічних наук Григорій Романенко.

Розмова з Григорієм Михайловичем була досить довгою та змістовною, і тому редакція змушена інтерв'ю з ним розбити на кілька «тематичних» частин, які будуть друкуватись протягом кількох номерів нашої газети.
- Григорію Михайловичу, не кожна область може похвалитись проведенням на її теренах виїзного засідання Комітету з питань екологічної політики Верховної Ради України. Що ж спонукало до такого дійства, які соціально-екологічні реалії нашого регіону викликали такий неординарний шлях розгляду питань рівня екологічної безпеки краю та прийняття відповідних рішень?
- Екологічні проблеми Нижнього Подніпров'я, в центрі якого лежить наша область, мають досить давній характер, і негативи цих проблем ми почали відчувати особливо гостро на початку 80-х років. Причиною їх виникнення є „великі перемоги" над природою, започатковані ще за часів сталінізму, і від яких ми ще досі не бажаємо відмовитись...
Екологічні негативи для нашого краю були спровоковані побудовою Дніпровського каскаду гідроспоруд, і в першу чергу - Каховською ГЕС та Каховським водосховищем, а в подальшому - побудовою з неспрогнозованими наслідками систем тотального зрошення Півдня України з Північно-Кримським та Каховським магістральними каналами, які у своїй більшій частині розташовані саме на землях Херсонщини.

На жаль, на сьогодні ми вже маємо низку незворотних негативних гідрогеологічних процесів, які взаємно посилили негативні впливи багатьох інших екологічних негараздів.
Перш за все, область потерпає від постійно прогресуючих процесів регіонального підтоплення: за офіційними даними спостережень за свердловинними показниками рівнів ґрунтових вод в області більше 40% територій віднесено до критично та потенційно підтоплених. А за даними дистанційного зондування землі (аерокосмічні дослідження) та біолокаційних вимірів таких територій вже майже 70%!

Екологічні негативи „посилюються" наявністю досить великої кількості місць колишнього „несанкціонованого накопичення" непридатних та заборонених до використання пестицидів, скотомогильників, кладовищ тощо.
Незахищеність підземних водних горизонтів веде до проникнення токсичних та інфекційних забруднювачів у горизонти питної води...
Тож ми поступово втрачаємо безпечне, ще зовсім недавно - цілюще, середовище нашої життєдіяльності.

Зазначені проблеми на повний голос область почала озвучувати приблизно 10 років назад, їх аналізом опікуються досить професійні фахівці провідних наукових установ України, і певні висновки, неодноразові інформаційно-аналітичні подання та відповідні звернення з означених питань на всі можливі владні державні структури отримали відповідну „позитивну реакцію" профільного Комітету ВР України.

- Практично через день після обговорення зазначених екологічних питань обласна рада затвердила Стратегію економічного та соціального розвитку Херсонської області до 2015 року. Наскільки „екологічні складові" Стратегії відповідають рішенням Комітету?
- У своєму виступі в Асканії Новій голова облради Володимир Демьохін досить жорстко розкритикував дії керівництва облдержадміністрації щодо вирішення екологічних проблем нашого краю. Постійне зниження певних соціальних, економічних, ресурсних і, зрозуміло, екологічних показників відмічено і в пропозиціях голови обласної ради до Стратегії економічного та соціального розвитку Херсонської області до 2015 року - і за цих умов таку Стратегію депутати області приймати не повинні були.

На моє переконання, і це засвідчує аналіз навіть обмеженої, але доступної кожному інформації з багатьох чинників та показників „якості" нашого суспільного життя. Область на сьогодні знаходиться у вкрай депресивному стані і має відпрацьовувати разом з найвищими органами державної влади питання виходу регіону із стану репресивності - а це зовсім інші „фінансові можливості" цільової державної допомоги. Питання про оголошення певних, і досить значних, територій області зонами надзвичайної екологічної ситуації розглядались ще у 2004-2005 роках... Але в подальшому облдержадміністрація „відмовилася" від цієї потреби, оскільки цільові „екологічні" фінансові потоки контролюються на зовсім іншому рівні - тут вже принципами „радянської колективної безвідповідальності" обійтися важко.

Крім того, і свідченням тому рішення Парламентських слухань лютого 2006 року, що проходили під керівництвом віце-спікера А.Мартинюка, „перекачування" державних грошей у певні „закрома" найлегше робити за старими і накатаними схемами грандіозних за обсягами планів „відродження зрошення - гаранта стабільних „високих врожаїв" та боротьби з „деякими" обмеженими проявами підтоплення за допомогою витратних (хоча абсолютно не ефективних) схем з багатомільйонно-кошторисними проектами... Саме така схема боротьби з підтопленням, на 947 мільйонів гривень (у цінах 2006 року), відхилена експертизою та знята з розгляду рішенням Кабміну, сьогодні закладена в Стратегію і, відповідно, затверджена у її складі...

У своїх рішеннях Комітет ВР України чітко визначив для області потребу перш за все вирішувати питання боротьби з постійно прогресуючими проявами регіонального підтоплення - але не шляхом ліквідації зрошення, як це намагаються трактувати представники виконавчої влади, а шляхом чіткого аналізу реальної соціально-екологічної ситуації у кожному окремому територіальному регіоні "обмеженому" певними негативними факторами, що спричиняють зазначені процеси, ліквідації або зменшення впливу цих чинників, застосування певних обмежень з позицій оптимізації водокористування та раціонального використання земельних площ під вирощування тих чи інших сільськогосподарських культур тощо. У рішеннях Комітету відслідковується державницький, науково обґрунтований підхід до вирішення соціально-екологічних питань водокористування в нашому регіоні на засадах збалансованого розвитку - ми ж у своїх „місцевих рішеннях" приймаємо стратегію „покращення економічних показників вже завтра і будь-якою ціною", оскільки не сподіваємось „бути при владі довго та відповідати за скоєне персонально"...

- То невже в даному випадку ми приречені на постійне погіршення ситуації? Які шляхи вирішення зазначеної проблеми?
- Відповідні шляхи вирішення проблеми боротьби з постійно прогресуючими проявами підтоплення в своїй основі закладено саме в рішеннях Комітету - але для їх реалізації необхідно буде вирішити чимало як організаційно-правових, так і фінансових та технічних питань.
Саме тому наша фахова робота після прийняття рішень Комітетом Верховної Ради України з опрацювання зазначених питань, визначення причин підтоплення та шляхів їх подолання для кожного конкретного об'єкту, району, території лише починається. І вже зараз нами готуються відповідні матеріали, що дозволять, і ми на це сподіваємось, змінити і неадекватне реально існуючій ситуації рішення, і отримати для області та регіону в цілому розуміння та організаційно-фінансову підтримку у вирішенні питань, що належать до рівня державної компетенції. Серед них - і основні визначальні чинники виникнення існуючої ситуації в регіоні...

Василь БЕРЕЖНИЙ
(Продовження обговорення причин та наслідків регіонального підтоплення в області у наступному номері газети).
Таврийский край.-11.12.2008
 

Напишіть свій коментар

Введіть число, яке Ви бачите праворуч
Якщо Ви не бачите зображення з числом - змініть настроювання браузера так, щоб відображались картинки та перезагрузіть сторінку.