on-line с 20.02.06

Арт-блог

13.05.2015, 09:45

May

Random photo

Voting

???

Система Orphus

Start visitors - 21.03.2009
free counters



Calendar

    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

News

01.08.2015, 13:17

Crazzzy Days

13.05.2015, 09:52

den-evropyi-v-hersone---2015

> Topics > Visual art > Photo art of Tavriya > Чотирнадцять миттевостей світла.

 

Чотирнадцять миттевостей світла

14.11.2002

У херсонському видавництві «Наддніпряночка» щойно побачило світ унікальне видання - розкішний навіть на столичні виміри альбом «Фотомайстри Таврії». Багато знімків, що увійшли до альбому, вже бачили зацікавлені читачі на численних фотовиставках.

- Ви завмирали коли-небудь в очікуванні дива? - запитують автори-укладачі цього мистецького фотоальбому Дем'ян Мойсов і Ольга Алеферко. - Люди, котрі не розлучаються з фотокамерою, вміють його підмічати. Чотирнадцять сучасних фотохудожників, котрі живуть і працюють на Херсонщині, виносять на ваш суд свої найкращі знімки - портрети, пейзажі, натюрморти.
Знаючи творчу манеру, стиль цих чотирнадцяти фотомайстрів світлотіней, гортав альбом під враженням аж ніяк не «другопрочитання» баченого на різних вернісажах світлопису.

З приводу сказаного. Видатний чеський фотохудожник Йожеф Судек оцінював свої роботи просто: митець кожен новий знімок просто вивішував на стіні. Якщо кадр за півроку не набридав, він вважався вдалим. Певен: і через рік не перестане йти виконаний у дусі французьких імпресіоністів «Дощ» Олексія Білоуса, даруватиме мить осяяння «Мадонна» Олександра Зборщика, шумітимуть у везувійному нічному попелі «Очерети» Вацлава Мошинського, бринітиме на кронах кримської сосни «Тиша світанку» Ігоря Бережного, звучатиме підводна «Музика моря» Ігоря Вертьолкіна чи підводна ж «Сонячна павутина» Миколи Стрекаловського - бринітиме...

Укладачі фотоантології свідомо не перераховують усі регалії майстрів. Масове перевиробництво цього «товару» аж ніяк не свідчить про міру таланту. Кадр - вікно у незвідане, тайна серед буденності. Зупиніться у поспішанні: такого моря, такого лісу, такого степу, таких людей - більше ніде нема!

У Анатолія Самойленка муза «не позичена, а власна»: Асканія-Нова, єдиний на всю Європу нерозплужений степ. І блискавки, і ковила тут... первозданні! Нам залишається одне: здогадуватися, як митцю вдалося упіймати грізні небесні зблиски, схожі у «Грозовому полі» на ядерний гриб: від звичного до страшного - усього один спалах!

Контрапунктом - роботи Василя Рилєєва, одного з небагатьох поетів таврійської тишини, пригорнутої до водних дзеркал, небесної тверді, хмар і туманів («Тиха річка», «Ранок», «Маки»). Міжнародно визнаний фотомайстер уподобав глибинну панораму світу. У цих загальних планах прочитуються навіть малопомітні деталі: човни, дерева, очерети...

Іронічно примружений погляд Вацлава Мошинського подовженківськи проникливий, почерк - більше кінематографічний. Камерності - мінімум. Тяжіння до фотографії «жанрової» («Під усіма вітрилами», «Художник») несподівано переходить до елегії кольору і звуку (чи то звичайна павутинка, чи позолочена навкісним світлом струна скрипки). Прислухайтесь: це - симфонія настрою, що раптом переходить в «Осінню дорогу» з прощальним осіннім журавлем - листком, а далі - «Дорога до храму»... Далі - ще одна дорога: «Нам спокій тільки сниться...»

Майстром жіночого портрету, жіночого образу та пристрастей вважається Ігор Бережний («Пристрасть Пігмаліона», «Ню», «Торс», «Простір»). Від портретів віє таїнством туманної невагомості. І хочеться повторити услід за Дмитром Павличком: «Моя гріховнице пречиста, моя лілеє на багні...» А далі - зовсім інший світ -бджоли, комара, джмеля... Світ накладено на світ, світло на світло. Воістину: суть оголеного до найменших подробиць земного буття!

Давно хрестоматійним став знімок Дем'яна Мойсова «Кінець роду», уміщуваний у вітчизняних і зарубіжних виданнях. Посеред моря людського - чотири домовини. Колишні власті побачили в світлині «крамолу»: не в'язалося з тодішнім пафосом «соціалістичного будівництва».
Довелося замовкнути, знімати «в стіл». Але митець творив свої чорно-білі осені, весни, зими, характери («Заметіль», «Сум», «Роздуми»). Роботи, уміщені у фотоальбомі, не втратили первозданної схвильованості. Того, без чого немає мистецтва.

Монтаж у фотографії довго не сприймався практиками фотомистецтва. Мовляв, це «неживий» світлопис, від нього віє штучністю. Потім цей творчий метод (особливо у 20-ті роки минулого століття) здобув право на існування. Досить поглянути на роботи Георгія Веріна «Венеція», «Міражі» чи «Оголена», щоб переконатися: без монтажного напрямку немислимий не тільки кінематограф.

«Підводні» фотохудожники Микола Стрекаловський та Ігор Вертьолкін своїми роботами ще раз підтвердили існування у цій царині власної, «херсонської школи». Митці наче справді більш упевнено почуваються у царстві Нептуна! Це, як кажуть одесити, потрібно бачити: і «Тетяну», і «Мить», і «Танець з бульбашками», і «Сонячний промінь»...
У фотоальбомі - найкраще. Є ще роботи інших високопрофесійних авторів (Олександра Андрющенка, Ігоря Озерного, Ігоря Бойченка, В'ячеслава Савельєва), про які годилося сказати хоч би два-три добрих слова. Але розумію, що для цього й газетної сторінки не вистачить.

- А що у редакційному портфелі? - цікавлюся у директора видавництва «Наддніпряночка» Ольги Алеферко.
- Ми задумали видати цілу серію альбомів «Скарби Таврії». Вже вийшли друком «Художники Херсонщини» і «Фотомайстри Таврії». На черзі - реалізація нового видавничого проекту - подарункового видання «Крізь роки і долі. Сучасний Херсон», присвяченого 225-річчю з дня заснування нашого міста - колиски Чорноморського флоту. Це історичний нарис з кольоровими репродукціями портретів і цариці Катерини II, і генералісимуса Суворова. На замовлення видавництва провідні фотомайстри краю роблять знімки кращих архітектурних споруд, храмів, головних вулиць обласного центру. Обов'язково подамо короткі анотації до фотографій. Проводиться передплата на фотоальбом, який друкуватиметься за сучасними поліграфічними технологіями і побачить світ на початку наступного року.

Василь ПІДДУБНЯК
«Гривна», № 46, 14.11.2002

Leave a reply

Enter the number you see to the right.
If you don't see the image with the number, change the browser settings and reload the page